پایگاه اطلاع رسانی دولت :اقدام سوال برانگيز خبرگزاري (مهر ) سازمان تبليغات اسلامي:

اصرار بر اشتباه با شعار امانت داری و اخلاق مداری

پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت:   http://dolat.ir/Images/News/Larg_Pic/27-4-1389/IMAGE634150841171111250.JPG

خبرگزاری مهر گاف عجیبی مرتکب شد و با دست بردن در خبر منتشره خود و حذف بخشی از آن سعی کرد اشتباه خود را کتمان کند غافل از اینکه نه تنها تعدادی از سایتهای دیگر عین همان خبر را منتشر کرده بودند بلکه نسخه چاپی خبر منتشر شده اولیه نیز در اختیار بود

خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی که شعار خود را "امانت داری و اخلاق مداری " برگزیده است، در اقدامی بر خلاف اصول و اخلاق اسلامی و در تضاد آشکار با شعار ظاهری خود، هنگامی که با پاسخ مستدل و قانونی به یکی از مطالبش مواجه شد، با دست بردن در متن خبر منتشره و باز نشر آن، سعی کرد با کتمان واقع و فرار به جلو از پذیرش خطای فاحش خود سر باز زند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در پی انتشار خبری با عنوان «برای نخستین بار؛ ریاست جمهوری تسهیلات بانکی را تضمین می‌کند» در سایت خبرگزاری مهر، در ساعت 10:55 دقیقه روز 27 تیر و با توجه به خطای فاحش در تنظیم خبر مربوط به یکی از مصوبات هیئت وزیران  و احتمال سوء برداشت در اذهان عمومی ، ساعتی بعد روابط عمومی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت به منظور تصحیح این خطا برای این خبرگزاری زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی توضیحاتی ارسال کرد که در ادامه خواهد آمد.

اما خبرگزاری مهر که شعار  "امانت داری و اخلاق مداری " در همه صفحات خود درج می کند ، بجای پذیرش اشتباه و تصحیح آن در اقدامی  غیر اخلاقی و غیر حرفه ای ، گاف عجیبی مرتکب شد و با دست بردن در خبر منتشره خود و حذف بخشی از آن سعی کرد اشتباه خود را کتمان کند و در توضیحاتی به مسخره کردن جوابیه ای پرداخت که برای تصحیح اشتباه آنها ارسال شده بود ، غافل از اینکه نه تنها تعدادی از سایتهای دیگر عین همان خبر را منتشر کرده بودند بلکه نسخه چاپی خبر منتشر شده اولیه نیز در اختیار بود و کتمان حقیقت به این سادگی نیست.

 
اصل ماجرا چه بود؟

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در خبری که بر اساس فقدان اطلاع کافی یا برداشت نادرست از یکی از مصوبات هیئت وزیران تنظیم کرده بود (عکس) مدعی شده بود : «برای نخستین بار؛ ریاست جمهوری تسهیلات بانکی را تضمین می‌کند».

روابط عمومی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت با فاصله اندکی برای تصحیح این اشتباه و برای تنویر افکار عمومی ، توضیحاتی به این خبرگزاری ارسال کرد که در آن آمده بود:

به اطلاع می رساند تیتر انتخابی دارای 2 اشکال اساسی است:

اولا انتساب تضمین تسهیلات بانکی به ریاست جمهوری، نوعی فرافکنی است و اصلا در متن خبر نیز به این موضوع اشاره نشده است بلکه آنچه در متن خبر به آن اشاره شده این است که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف به تضمین تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی کشور به دستگاههای اجرایی شد.

ثانیا در صورت پذیرش این فرض که منظور از ریاست جمهوری، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی است، اشکال دوم تیتر انتخابی در این است که اصلا موضوع تضمین تسهیلات بانکی موضوع تازه ای نیست که عبارت "برای نخستین بار" در روتیتر درج شده است و متاسفانه تیتر و روتیتر نادرست انتخابی، معنای دیگری از مصوبه دولت را متبادر می سازد.

جهت اطلاع خوانندگان باید گفت که برخلاف تیتر انتخابی خبرگزاری مهر، موضوع "تضمین تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی کشور به دستگاههای اجرایی از سوی دولت" اقدام جدیدی نیست و رویه ای است که همه ساله و طبق قوانین موجود اجرا شده است و متاسفانه عدم آگاهی و اشراف کامل همکاران خبری خبرگزاری مهر از قوانین موجود موجب بروز چنین اشتباه فاحشی شده است.

حسب اطلاع آن که تضمین بازپرداخت تسهیلات اعطایی از سوی شبکه بانکی به دستگاههای اجرایی طبق برنامه چهارم توسعه بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی به نیابت از دولت گذاشته شده که پس از تغییر ساختار سازمان مدیریت، این مسئولیت بر عهده معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گذاشته شده است. لازم به ذکر است تضمین تسهیلات اعطایی به دستگاههای اجرایی، حکمی است که در قانون برنامه سوم توسعه نیز نافذ بوده است.

ضمنا در آئین نامه اجرایی اعطای تسهیلات بانکی در سالهای اخیر نیز مجددا بر این حکم تاکید شده که اعطای تسهیلات بانکی به بخش دولتی، توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد می گردد.

نکته دیگر آنکه اگر خبر فوق الذکر با تیتر "دولت تسهیلات بانکی را تضمین می کند" منتشر شده بود، قابل پذیرش بود چرا که طبق احکام قوانین، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به نیابت از طرف دولت مسئول تضمین تسهیلات به دستگاههای دولتی است و نه به نیابت از ریاست جمهوری."

حال با این حقایق و مستندات قانونی، جوسازی مهر و انتشار خبری با عنوان " ریاست جمهوری تسهیلات بانکی را تضمین می کند" اقدامی موهن است که دولت آن را به پای کم اطلاعی گردانندگان بخش اقتصادی آن خبرگزاری منظور می نماید و مقتضی است از این پس از انعکاس رسانه ای مصوباتی که احاطه کافی بر موضوع آن وجود ندارد خودداری شود تا موجب ابهام آفرینی و ایجاد زحمت برای ارائه پاسخ نگردد."

در حالی که انتظار می رفت خبرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی که قاعدتا باید متخلق به اخلاق اسلامی هم باشد از این توضیحات استقبال و برداشت نادرست خود از مصوبه دولت را اصلاح کند اما متاسفانه این خبرگزاری بر خلاف مسیر اخلاق و البته رویه حرفه ای، عکس العمل تامل برانگیزی از خود نشان داد.

این خبرگزاری در گزارشی که به شکلی عجولانه و ناشیانه مجددا با روتیتر و تیتر نادرست منتشر شده است(لینک) ، ضمن انتشار گزینشی جوابیه دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، تلاش کرد تا این توضیحات را در پی انتشار مصوبه دولت اعلام کند در حالی که جوابیه دولت ناظر به روتیتر و تیتر نادرست خبر این خبرگزاری بود.

خبرگزاری مهر همچنین در توضیح اشتباه فاحش خود که راضی به پذیرفتن آن نیست نوشت:" این معاونت(برنامه ریزی و نظارت راهبردی) زیر نظر مستقیم رئیس جمهور فعالیت می کند؛ پس ایرادی مبنی بر اینکه نهاد ریاست جمهوری تسهیلات بانکی را تضمین می کند، نیست." اما نویسنده این توضیحات ترجیح داده است تا برای خوانندگان این خبرگزاری توضیح ندهد که چگونه می توان "نهاد ریاست جمهوری" را با "ریاست جمهوری" که تلقی عمومی از این دو عبارت متفاوت است یکسان درنظر گرفت؟

خبرگزاری مهر به منظور حفظ آبرو اقدام به انشار تصویر مصوبه هیئت وزیران نموده است که این اقدام در خور تحسین باعث می شود تا خوانندگان این خبرگزاری با مطالعه متن کامل مصوبه، خود قضاوت نمایند که آیا "ریاست جمهوری"‌ تضمین کننده تسهیلات بانک مرکزی است یا " معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی" ؟‌

اقدام تامل برانگیز دیگر خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات آن است که در واکنش به بخشی از جوابیه که ناظر به روتیتر نادرست خبر مذکور در خصوص "برای نخستین بار" بود، به جای قبول اشتباه خود، روتیتر خبر مذکور را حذف کرد (لینک) و در توضیحات خود که ذیل جوابیه منتشر کرده است هیچ اشاره ای به این اقدام غیرحرفه ای خود نکرده است .

این اقدام ناشیانه درحالی صورت گرفته است که بسیاری از سایت‌های خبری دیگر هم (مانند پیمانه ، اکونیوز ، روزنامه رسالت و ...) این خبر مهر را با همین روتیتر و تیتر اشتباه منتشر کردند تا مشخص شود کتمان حقیقت به آن سادگی که برخی تصور می کنند نیست.

و مهر نیزپاسخ داد :
در اقدامی جالب/
انتشار متن کامل مصوبه دولت در مهر نیز با جوابیه دولت روبرو شد
دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی دولت به تجزیه و تحلیل تیتر خبر خبرگزاری مهر مبنی بر تضمین تسهیلات بانکی توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری پرداخت و در اقدامی کم سابقه برای انتشار متن کامل یک مصوبه دولت توسط مهر نیز جوابیه فرستاد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر خانه شورای عالی اطلاع رسانی به جای تائید یا تکذیب خبر امروز خبرگزاری مهر مبنی اینکه دولت مصوبه‌ای در خصوص "تضمین تسهیلات بانکی توسط ریاست جمهوری" داشته یا خیر، به تفسیر تیتر انتخابی این خبرگزاری از نگاه خود پرداخت.

متن کامل توضیحات این دبیرخانه چنین است: " به اطلاع می رساند تیتر انتخابی دارای 2 اشکال اساسی است: اولا انتساب تضمین تسهیلات بانکی به ریاست جمهوری، نوعی فرافکنی است و اصلا در متن خبر نیز به این موضوع اشاره نشده است بلکه آنچه در متن خبر به آن اشاره شده این است که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف به تضمین تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی کشور به دستگاههای اجرایی شد.

ثانیا در صورت پذیرش این فرض که منظور از ریاست جمهوری، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی است، اشکال دوم تیتر انتخابی در این است که اصلا موضوع تضمین تسهیلات بانکی موضوع تازه ای نیست که عبارت "برای نخستین بار" در روتیتر درج شده است و متاسفانه تیتر و روتیتر نادرست انتخابی، معنای دیگری از مصوبه دولت را متبادر می سازد.

جهت اطلاع خوانندگان باید گفت که برخلاف تیتر انتخابی خبرگزاری مهر، موضوع "تضمین تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی کشور به دستگاههای اجرایی از سوی دولت" اقدام جدیدی نیست  و رویه ای است که همه ساله و طبق قوانین موجود اجرا شده است و متاسفانه عدم آگاهی و اشراف کامل همکاران خبری خبرگزاری مهر از قوانین موجود موجب بروز چنین اشتباه فاحشی شده است.

حسب اطلاع آن که تضمین بازپرداخت تسهیلات اعطایی از سوی شبکه بانکی به دستگاههای اجرایی طبق برنامه چهارم توسعه بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی به نیابت از دولت گذاشته شده که پس از تغییر ساختار سازمان مدیریت، این مسئولیت بر عهده معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گذاشته شده است. تضمین تسهیلات اعطایی به دستگاههای اجرایی، حکمی است که در قانون برنامه سوم توسعه نیز نافذ بوده است.

ضمنا در آئین نامه اجرایی اعطای تسهیلات بانکی در سالهای اخیر نیز مجددا بر این حکم تاکید شده که اعطای تسهیلات بانکی به بخش دولتی، توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد می گردد.

نکته دیگر آنکه اگر خبر فوق الذکر با تیتر "دولت تسهیلات بانکی را تضمین می کند" منتشر شده بود، قابل پذیرش بود چرا که طبق احکام قوانین، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به نیابت از طرف دولت مسئول تضمین تسهیلات به دستگاههای دولتی است و نه به نیابت از ریاست جمهوری."

اما خبر مهر چه بود؟

خبرگزاری مهر ساعت 10 و 55 دقیقه امروز گزارش داد: با تصویب دولت، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف به تضمین تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی کشور به دستگاههای اجرایی شد.

همانطور که دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی دولت اطلاع دارد، این معاونت زیر نظر مستقیم رئیس جمهور فعالیت می کند؛ پس ایرادی مبنی بر اینکه نهاد ریاست جمهوری تسهیلات بانکی را تضمین می کند، نیست. به هر حال مهر متن کامل این مصوبه را منتشر می کند تا اگر دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی دولت تمایل داشت، این مصوبه را در پایگاه اطلاع رسانی خود نیز منتشر کند.

.

در این مصوبه چینین آمده است: هیئت وزیران به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب کرد: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف است نسبت به تضمین تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی کشور به دستگاههای اجرایی از طریق صدور گواهی مبنی بر پیش بینی اعتبار لازم برای بازپرداخت اقساط لاوصول معوق تسهیلات مذکور در لایحه بودجه کل کشور تقدیمی به دولت اقدام کرد.

براساس این مصوبه، بازپرداخت تسهیلات دریافتی شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به سیستم بانکی که تاریخ آخرین سررسید آن در سال 89 است، با رعایت مقررات به مدت یکسال تمدید می‌شود.

همچنین بانک مرکزی و بانکهای عامل مکلف به ارائه تسهیلات مورد تضمین معاونت به دستگاههای مذکور و اجرای مصوبله هستند. مفاد این تصویب نامه و گواهی صادره از سوی معاونت یادشده نافی مسئولیت سیستم بانکی برای وصل اقساط تسهیلات اعطایی نیست.

معاون اول رئیس جمهوری این مصوبه را در ماه جاری برای اجرا ابلاغ کرده است. با توجه به توضیحات شورای عالی اطلاع رسانی دولت روتیتر خبر مذکور برداشته شد.

لینک خبر مورد اشاره شورای اطلاع رسانی دولت در مهر نیز جهت استحضار مخاطبان در پی می آید:

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1118527


امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز است.  


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا